کد شما در این بخش
5

تغییر اقلیم چه پیامدهایی در بخش کشاورزی دارد؟

  • کد خبر : 7268
  • 11 بهمن 1402 - 10:51
تغییر اقلیم چه پیامدهایی در بخش کشاورزی دارد؟
اخبار کشاورزی : معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تغییر اقلیم بر همه اجزای امنیت غذایی تاثیر منفی می گذارد و سبب جابه‌جایی مکانی الگوی کشت شده است.

به گزارش اخبار کشاورزی به نقل از ایرنا و سازمان هواشناسی کشور، “صفدر نیازی شهرکی” در مراسم اختتامیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: امروزه تغییرات اقلیمی تهدید بزرگ برای محیط زیست، امنیت غذایی، اقتصاد و تجارت جهانی محسوب می شود.
وی افزود: تغییرات اقلیم در سالیان متمادی به عنوان یکی از موضوعات محوری، همواره مورد توجه کشورها بوده است. پیش بینی ها گویای این واقعیت هستند که آسیا بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی متاثر خواهد شد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: تغییر اقلیم اثرات زیادی بر کل مجموعه و عوامل محیطی کشور گذاشته است که از جمله آنها می‌توان به محیط زیست، تولید و زندگی آحاد جامعه اشاره کرد.
نیازی شهرکی تصریح کرد: در این میان بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها آسیب پذیرتر بوده است، اثرات تغییر اقلیم در چرخه هیدرولوژیکی و منابع آب قابل توجه بوده و افزایش پدیده های حدی باعث کاهش قابلیت دسترسی به آب، ایجاد و رقابت بین بخشی و کاهش عملکرد در واحد سطح در کشاورزی، تشدید فرسایش، تخریب منابع خاک و تغییر کاربری اراضی شده است.
وی گفت: گرم شدن زمین فقط عامل محدودکننده منابع آب نمی شود، بلکه افزایش دما باعث افزایش تبخیر و تعرق و افزایش نیاز آبی و افزایش شوری در خاک می شود.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در حوزه آب با سه مشکل مواجه شده است که مشکل نخست، افزایش نیاز آبی گیاه به واسطه افزایش تبخیر و تعرق خود گیاه است و کمبود بارش و کاهش آب در اختیار بخش کشاورزی مشکلات دوم و سوم این بخش است.
نیازی شهرکی با بیان اینکه اختصاص آب بخش کشاورزی به شرب و صنعت یکی دیگر از موضوعات این بخش است، گفت: تغییر اقلیم سبب جابه‌جایی مکانی الگوی کشت شده است؛ از جمله کشت پسته از کرمان به سمت آذربایجان شرقی و همین‌طور مناطق سردسیر یا کاشت زعفران در اغلب مناطق ایران انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://akhbarkeshavarzi.ir/?p=7268
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.