کد شما در این بخش
3
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری سازمان شیلات خبر داد:

واردات ۱۴ هزار تن ماهی تون در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 7112
  • 17 دی 1402 - 20:55
واردات ۱۴ هزار تن ماهی تون در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲
اخبار کشاورزی : مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران از واردات ۱۴ هزار تن ماهی تون در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: تلاش داریم تا پایان سال جاری این رقم ماده اولیه کنسرو ماهی به ۲۰ هزار تن برسد.

به گزارش اخبار کشاورزی به نقل از ایرنا  «عباس مختاری آبکناری» مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات روز شنبه ۱۶ دی ماه در نشست خبری «همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان» با بیان اینکه در سال‌های اخیر واردات ماهی تون در بحث تخصیص ارز و سقف واردات دچار مشکل شده بود، اظهار داشت: واردات ماهی تون در هیچ دوره‌ای ممنوع یا محدود نبوده تا جایی که در برخی سال‌ها حتی بیش از ۵۰ هزار تن هم واردات داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه طی دو تا سه سال اخیر میزان واردات ماهی تون ۱۰ هزار تن در سال بوده است، افزود: امسال واردات ماهی تون با سقف ۲۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده است.

افت صادرات کنسرو ماهی تون در سال جاری

وی تصریح کرد: در هشت‌ماهه امسال ۲ هزار و ۴۱۱ تن کنسرو ماهی تون به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر شده، که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۹۴۳ تن به ارزش هشت میلیون دلار بوده است.

مختاری آبکناری گفت: طبق آمار فائو میزان تولید و صید جهانی تون ماهیان ۷.۸ میلیون تن بوده که از نظر وزنی ۷ درصد جهانی و از نظر ارزش ۸ درصد صید جهانی است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری سازمان شیلات با بیان اینکه در ایران طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع تون ماهیان صید شد، ادامه داد: بیش از ۱۳۶ واحد تولیدی با ظرفیت تولید ۷۸۳ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور داریم‌، البته برآوردها نشان می‌دهد که سرانه مصرف کنسرو ماهی در کشور حدود یک کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است.

کاهش قیمت کنسرو ماهی تون با تسهیل واردات ماهی

«مسعود بختیاری» رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز در این نشست درباره اینکه آیا قیمت کنسرو ماهی سال آینده ارزان می‌شود یا خیر، گفت: با حفظ شرایط کنونی، اگر مالیات بر ارزش افزوده این کالا حذف شود، قیمت کنسرو ماهی ۱۰هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی افزود: کنسرو ماهی از جمله کالاهایی است که در تمام فصول و در تمامی مناطق قابل دسترسی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه در کنسرو ماهی به دلیل فرایند حرارتی از مواد نگه‌دارنده استفاده نمی‌شود، اظهار داشت: این کالا مشمول قیمت‌گذاری پیشینی نبوده، اما مشمول قیمت‌گذاری دستوری است، یعنی سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی متولی قیمت‌گذاری هستند.

بختیاری با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم ماهی تون وارداتی از ماهی تون صید داخلی ارزان‌تر است، اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم ماهی تون وارداتی با ارز نیمایی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است، در حالی که قیمت هر کیلوگرم ماهی تون صید داخلی ۱۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه راهکار کاهش قیمت علاوه بر حذف مالیات بر ارزش افزوده تسهیل روند واردات است، تصریح کرد: امسال میزان صید تون ماهیان داخلی کاهش پیدا کرده و بخشی از آن باید از محل واردات تامین شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو گفت: تلاش داریم کنسرو ماهی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد، زیرا پیش از این مصرف‌کنندگان اقشار کارگری و کارمندی و دانشجویی بودند.

وی با بیان اینکه اکنون با دو پدیده گرانی و گران‌فروشی روبرو هستیم، بیان کرد: طبق قانون باید با هرگونه گران‌فروشی برخورد شود، اما گرانی ناشی از اتفاقات خارج از توان تولیدکنندگان همچون عوامل موثر در قیمت تمام شده محصول، کاهش کیفیت، عدم تمکین تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری امری اجتناب‌ناپذیر است و یا اینکه تولیدکننده باید کارخانه خود را تعطیل کند.

بختیاری تاکید کرد: باید قیمت تمام شده هر کیلو ماهی صید داخل را به دست بیاوریم و با قیمت‌های جهانی مقایسه کنیم تا اگر راهی برای کاهش قیمت باشد برای آن تدبیری اندیشیده شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: اکنون سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور تولید می‌شود؛ یعنی از ۶۰ درصد ظرفیت تولید تنها ۳۰ درصد آن در حال تولید است.

وزن استاندارد قوطی کنسرو ماهی ۱۸۰ گرم است

وی گفت: طبق مصوبه سازمان ملی استاندارد وزن استاندارد یک قوطی کنسرو ماهی تون ۱۸۰ گرم است، البته قوطی کنسرو ماهی با وزن‌های ۱۲۰ و ۱۵۰ گرمی هم در بازار موجوداست و پیش از این نیز تنها تعداد محدودی برند معروف کنسرو ماهی با وزن‌های ۲۰۰ گرمی تولید می‌کردند.

بختیاری پیشنهاد داد: مالیات بر ارزش افزوده کنسرو ماهی حذف شود و معافیت بگیرد زیرا این مهم در سال ۱۴۰۲ توسط وزارت بهداشت و درمان در لیست معافیت قرار گرفت و ابلاغ شد، اما اجرایی نشد؛ بنابراین از وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی درخواست داریم این صنعت را مشمول معافیت کنند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره متعادل سازی قیمت کنسرو ماهی، اظهار داشت: صنایع کنسرو سازی آمادگی دارد که محصولات خود را ۱۵ درصد ارزان‌تر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره‌بار عرضه کند.

ایران رتبه اول صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند

«فریبرز رجایی» رییس گروه صید آب‌های دور سازمان شیلات ایران هم در این نشست گفت: ایران از لحاظ صید ماهیان تون در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارد.

وی افزود: طبق گزارش‌های موجود سهم ۴۵ درصدی تون ماهیان از صید داخلی را داریم که در ایران بیش از ۱۰۰هزار تن ماهی گیدر و هوور از گونه‌های ارزشمند در کشور صید می‌شود.

به گزارش ایرنا، «همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان» از ۲ و ۳ بهمن ماه امسال به مدت دو روز برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://akhbarkeshavarzi.ir/?p=7112
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.